Digital markedsføring er markedsføring av produkter eller merkevarer via en eller flere former for elektroniske medier.

Digital markedsføring skiller seg fra tradisjonell markedsføring i at det innebærer bruk av kanaler og metoder som gjør en organisasjon til å analysere markedsføringskampanjer og forstå hva som fungerer og hva som ikke er – typisk i sanntid.

Digital markedsføring omfatter mange områder.

  1. Definere mål for markedsføringen
  2. Velge kanaler
  3. Generer relevant trafikk til websiden
  4. Konvertere trafikken i form av kontaktskjema, bestille en vareprøve, kjøp eller å melde seg på et nyhetsbrev
  5. Følge opp forespørsler, salg, kunder og potensielle kunder
  6. Målinger

Å ignorere digital markedsføring er som å åpne en butikk og ikke fortelle noen om den.

Kjøpsatferden har endret seg
9 av 10 kjøpsprosesser starter i søkemotoren, uavhengig om vi snakker om bedriftsmarkedet eller forbrukermarkedet. Og viktigst av dem er Google, for det er her de fleste søker informasjon.

Å være synlig på søk er derfor viktigere enn noen gang, og den enkleste veien dit er å produsere innhold som målgruppen din leter etter.